Lykke

Hva er egenlig lykke?

Jeg undres mange ganger på det. Fordi en skal ha det til å bli noe kjempestort.

Enn hvis det bare er noe lite og deilig og som kommer i rykk og napp i livene våre.

Enn hvis en leter etter lykke hele livet og ha gått glipp av lykken som har vært der hele tiden.

Jeg ser på lykke som en følese av glede og omsorg der jeg gir og tar i mot. Der jeg kan være i sentrum for en glede som jeg ikke nødvendigvis har nytte av, men som jeg kan nyte i et øyeblikk av livet mitt. Jeg ser på lykken som en berikelse og til undring.

Og ikke minst beundrer jeg lykken og lykkefølelsen. Jeg tar meg i det hver dag i hvor heldig jeg er som lever og kan ha evnen til å nyte det i tillegg. Der det er så mye elendighet, hat og fortvilelse. Der det er så mange negative tanker på en gang. Der livene til folk endrer seg fordi en ikke greier å nyte de små stundene fordi de ikke kan nyte gleden over å mestre eget liv. Mange har mistet evnen over å hoppe og danse av glede over små ting.  Jeg husker en gang ikke for så lenge siden greide jeg å legge tapet hjemme( på en vegg) og jeg jublet  så jeg stanget hodet i dørkarmen. Tullete ja kanskje for noen, men for meg var det ingen selvfølgelighet å klare det. Jeg var så stolt og så glede over å ha mestret det. Ingen som ser på meg at jeg er syk, men inne i meg må jeg juble og glede meg over det å ha klart. Det er så viktig for meg.

Jeg skal hoppe av glede over å ha overlevd denne dagen også. Da får jeg større glede av å våkne i morgen uten at kroppen har med seg vonde tanker og store smerter som minner inne i hjernen. Jeg er overbevist om at hvis en tenker gode tanker, blir helsa mi bedre. Og jeg tenker godt om andre også. Det hjelper på veldig da jeg innimellom snakker med mange som er negative, eller som prøver å vise at de ikke er det, men som syrer igjennom likevell. Tungt noen ganger, men så tenker jeg la dem være slik de er. De har selv valgt sine tanker, også de tanker om hva lykke eller vellykket en  er.  Jeg har troen på at den følelsen sitter inne i det dypeste på mennesket. Der sitter også mange posetive endorfiner som er med å gir kroppen tilgang på lykkefølese. Den er viktig for å fungere til daglig og hjelper kroppen til å se etter gode ting i livet.

For mange vil dette høres ut som fjas, og tull. Og kanskje er det det, men hos meg er det en ide om at vi trenger godhet, latter, glede og lykke i livet for at det skal være godt og kjennes godt ut. Jeg er ingen kjemiker eller lege, jeg er ingen forsker eller teoretiker. Men livsmenneske kan jeg kalle meg. Jeg er og lever. Jeg nyter og ser de undreligste ting i rundt meg.

Jeg fikk en merkelig følese i dag, snøen la seg og det rann vann i trappa på verkstdet mitt ute. En lang murtrapp.  Og så dyppet jeg skoene i vann og gikk egne fotspor i trappa. Det ga meg en merkelig deilig følelse. Som en sti, der jeg skulle gå mange ganger og ha stor glede av den. Det er viktlig med slike rare ting.

Nå skal jeg nyte natten og dens drømmer. Og jeg håper at englene er med meg resten av denne uken. Jeg trenger dem fordi jeg skal ha konfirmasjon. Og helsa mi er veldig dårlig for tiden. Så vi får nyte samværet i lag med familien og så håper jeg forståelse for at jeg ikke greier å ordne opp i alt. Spesielt ute da det har vært så himmelsk dårlig vær. Men jeg tror det vil gå veldig bra til slutt. Og nå kjenner jeg varme i hele kroppen over at jeg kom meg igjennom denne dagen også. KLem til alle som er innom å leser.

http://www.ordtak.no/index.php?emne=Lykke

Nye linker

http://www.forskning.no/artikler/2005/desember/1135089655.66

http://www.klikk.no/helse/samliv/article379706.ece

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/08/04/507928.html

6 responses to this post.

  1. Posted by Rosa on 20.04.10 at 18:21

    Godt å lese hos deg! :))
    Ja, det er små ting, store ting, og merkelig ting som gir lykke. Tror de av oss som har vert ute en vinternatt «ser» litt mer enn vi har gjort før og enn de fleste vanligvis gjør, jeg vet ikke.. Tar ikke alt som en selvfølge, vet å sette mer pris på ting. Er så enig med deg i mye av det du skriver her. Er så godt å se positivt på det som er mulig, smile og le og finne det som er bra i livet. I øyeblikket er det innimellom tungt, pga sorg, men går å finne glede og smil også heldigvis.
    Leit formen din ikke er så bra, men sender deg varme tanker og litt av min lille energi, så får du litt mer;)) sånn at du har til den viktige dagen:)) Håper den blir fin, det tror jeg helt sikkert. Skulle gjerne vert og hjulpet deg, du, jeg er med deg i tankene den dagen, sånn at du vet det! :)) Så hjelper nå kanskje det litt også. Er det lørdag eller søndag?
    Ha det så fint du kan -nyt livet og ta det litt rolig de neste dagene og ta imot den hjelp du kan få så dagen blir god for deg også. Stooor klem :))

    Svar

  2. Posted by Lilljekonvall on 01.05.10 at 08:54

    hei Lykkefund .)

    jeg har fulgt deg gjennom flere år her inne på www og MEforum og har hentet mye inspirasjon fra deg. Jeg bor også i Kristiansund, er 38 år , vært syk siden 2006.
    nå har jeg endelig dristet meg til å blogge om livet som MEsyk, mye frustrasjon for tiden, håper å bli mere konstruktiv etterhvert;) Hvis du vil følge meg på bloggen , blir jeg kjempeglad ! Her er jeg:

    http://fingernijordaogbladetframunnen.blogspot.com/

    Svar

  3. Posted by lykkefund on 01.05.10 at 16:39

    Hei Liljekonvall, velkommen inn til meg.

    Gleder meg kjempemye til å følge med på bloggen din. Jeg har vært der inne og den er kjempeflott!!

    Det er bestandig trivelig at noen leser og blir inspirert av det som jeg tenker. Og det gleder et stort Lykkehjerte at jeg kan glede og hjelpe. Enda jeg kan være langt borte, men bare med ord.

    Det å ha ME er ikke enkelt og det smerter meg at vi er så mange som er syke. At vi strever mye mere enne vi kanskje hadde trengt å gjøre hvis et helsesamfunn hadde inkludert oss. Men vi er utenfor alt. Og vi står alene. Da må en finne noen påler i få stabilisert sitt eget liv på. Og nesten ikke bry seg om andre ting en periode i livet. Da vil en finne igjen seg selv. Pålene blir tykkere og tykkere jo lengre vi mestrer sykdommen og sitt eget liv som syk. Og da vil en stole mere på at de valgene som en tar i hverdagen blir de rette for en. Spesielt som syk der en ikke takler alt som kjer med en eller i rundt en. Det kan da bli vanskelig å velge, ja, nei eller presse seg selv til å gjøre noe som en gentlig ikke burde ha vært med på.

    Stor klem fra Lykke

    Og Rosa,
    Jeg har begynt på LDN det er helt supert. Allerede etter en uke virker det veldig godt på meg.
    Og jeg er så lykkelig fordi konfirmasjonen gikk så greit. Jeg klarte alt og var alene om hele festen. Jeg er så himla stolt over meg selv!!!
    Skal blogge mere om den senere.

    Klem til deg.

    Og Lykken finnes der hele tiden.
    Det handler om å nyte øyeblikket når en er i flyt og la seg beruse av det 🙂

    Svar

  4. hei Lykke 🙂
    ikke vær så streng med deg selv:) Alle har vi lov til å senke guarden litt- men når det er sagt er «nei» et viktig ord å lære seg å si…..
    jeg setter meg her en stund, så kan du få en kopp deilig kamillete og en skulder å hvile hodet på ….og pust heeelt ned i mage, Aaahhhhh!!! En gang til : Aaahhhhh:) .
    sånn. litt bedre nå ?

    *klem*
    L.

    Svar

  5. Posted by lykkefund on 08.05.10 at 08:38

    Tusen takk Liljekonvall:-)

    Du har helt rett og nå skal jeg lene meg tilbake og nyte en kopp med te.
    Ta med meg en liten bukett med primula/aurikkel for legge i et eggeglass til deg for at du er så snill å la meg hvile på din skulder. Det gjorde godt.

    Jeg får ha en god pusle ute dag i dag også. Tenker litt….kanskje sy litt har ikke gjort det på en uke….

    Tusen klemmer fra meg til deg!!!

    Svar

  6. Posted by Rosa on 08.05.10 at 09:24

    Hei, hva er LDN? Veldig glad det gikk så bra på konfirmasjonen;) Klem

    Svar

Legg igjen en kommentar

