Gleden over små ting!

Inne i hjernen min er det noen ganger et tom rom.
Det føles slik i allefall, når jeg skal forklare noe og så kommer bare noen rare og helt usaklige ord frem. Ikke de som jeg hadde sagt inne i hodet mitt. det blir flaut og dumt. Jeg er mye bedre nå, men hadde det slik som Lilith sier. Og det er ikke godt, men så får en event til å se på nytt. Lage seg andre erfaringer som kanskje ikke frisk kommer på fordi de har så mye å gjøre. Vi får sjangsen til å føle at vi lever mere i pakt med oss selv og naturen. Se de små tingene som opptar en. Ikke bare det å ha karriere eller ble i best i kullet. fordi flesteparten av oss blir ikke det. Flesteparten bare stever mot å bli det og de pumper hele dagen for å få det til. De har glede av livet, glede av å få være frisk, glede av å få livet til. men ikke alle som har evne til å se etter, lytte etter, og oppdage at den har det godt, at en er heldig som er frisk. men som tar det som en selvfølge. Fordi det er ingen selvfølge. Og ME kan ramme alle, og tar ikke hensyn. Så den som får ME bør etter min mening finne igjen seg selv og sitt liv. Ikke bare sitte å vente på neste kur. Den bør prøve å leve uanstett nivå sykdommen er i. Og det tror jeg de fleste gjør på sitt underlige vis. Fordi det er ikke enkelt i sitte i en smerterus og være i bursdags selskap f.eks. Eller bare å trykke på pc og treffe tastene kan være en stor nok utfordring. Men jeg kan ikke tenke at jeg blir sliten av det. Og heller bestemmer meg for hvor lenge jeg skal holde på og så hvile etterpå. Da blir jeg ikke så sliten.
Og det er også viktig når det gjelder dette med mat. Man skal og må spise ofte, ellers blir kroppen tappet for energi denne veien i tillegg. Og da er det mange som ikke får i seg næring, men heldigvis finnes det hjelp der og mat på bok/drikke med næreing i får en kjøpt over alt nå. jeg har fått hjelp av det og har gått opp kanskje litt for mye i vekt. Men da har jeg i allefall noe.
Jeg kan ikke utale meg hvordan det er å være helt liggende over veldig langt tid. Jeg har ikke vært det selv. Og kan dermed ikke ha noen sterk mening om det. Men jeg tror ikke en skal være redd for å leve om en er så syk heller. En må kanskje finne noen tanker som er gode og holde på de. men jeg forstår at livet kan bli vanskelig og tungt. Og at det lengre ikke er til å holde ut. Jeg forstår at en til å med ønsker å dø. Fordi det ønsket jeg en periode i livet mitt da smerten, håpløsheten, nav, legene og alt slo seg vrang og jeg ikke stolte på noen. Jeg tok noen valg selv. Noen som jeg ikke fikk hjelp til å ta men stod for helt alene. Og som jeg er stolt over.

Valget var livet!!
Valget var at nå måtte jeg ta avgjørelser for mitt liv!!
Jeg som bestemmer!
Jeg lever og vil leve!
Se ungene mine vokse opp!!

Hvilke tiltak brukte jeg og hva gjorde jeg?

Satte meg ned å skrev hva jeg likte best i livet.
Hva mine drømmer er og mine realistiske mål er?

Hva er da dine drømmer, hva er ditt mål nå som syk?

Fordi jeg sluttet å tenke dette skal jeg gjøre når jeg blir frisk, dette skal jeg bli når jeg blir frisk. Dette skal jeg ta igjen senere og når en tar det igjen stuper en den dagen fordi en følte seg frisk nok. Det er bare tull. Som syk skal en leve som i slow city og plutselig var det meste gjort likevell uten å haste og stresse. Og en skal ikke vere redd for å spørre, eller si dette får jeg ikke til kan du hjelpe meg litt. Få noen til å dra over gulvene, eller å ta koppene slik at det ikke flyter helt over. Men som syk faller de fleste bort. Jeg vet det og har erfart det selv. Men det er lov å prøve/ spørre.

Hva er det jeg kan gjøre, stå opp, dusje, tisse ……
og så kommer en lengre, strikke litt, sy litt, være på pc. Eller bare sitte på trappa og venne seg til alle lydene. Og tenke posetivt: tenk jeg sitter her i dag så herlig!! Drikke en kopp te der ute. På med solbriller og så stå ute på plenen eller i heisen eller hvor som helst og gå inn igjen og tenke:

Jeg klarte det i dag også!!

Fordi det å holde på jeg har klart fokusen gjør at andre ting går lettere også. Jeg har ikke så mye fokus på sykdom og symptomer, untatt når jeg satte meg ned å skrev dem til legen. Men ikke ellers. Hvorfor det?
Jeg har jo ingen nytte av å gå kjenne på smertene mine i hodet, da lytter jeg heller til en lybok. og jeg bruker heller hjelpemidler for å komme meg opp når jeg har hentet noe fra gulvet enn å bekymre meg over smertene i knærne. Det går ikke fordi da blir fokuset sykdom hele tiden. Og for meg personlig blir det et negativt tankesett som surrer rundt i hodet.

Hvis noen tror jeg har funnet på dette når jeg skriver det, då vet mange av dere at slik er det ikke. Jeg har brukt mange år i livet på det. over 15 år, og det kommer ikke av seg selv, men en bør i allefall finne ut om noe slikt fungerer litt. Fordi det kan lette på trykket og du finner igjen gleden. Og latteren ved å dumme seg ut i stedet for å irritere seg over alt. Fordi en har bare et liv. Og jeg som dere er syke, men likevell har dere bare dette ene livet. Så let i livene, let etter hva som gleder dere. Utvid horisonten og ikke vær så redd for å bli syk.(ikke bli provosert her, jeg tenker i mini skala, melkesyre ved å gå opp ei trapp. hjerteklapp ved å gå ut osv. man trenger ikke å gå opp hele trappa eller å spurte ut igjennom døren og rett på en løpetur. Det lov til gå 10 m og sette seg i godstolen ute i skyggen) Fordi det er vi jo. Vær heller redd for å ikke smile hver dag. Det synes jeg er en grei start om morgene smiler til meg selv. Smiler til livet.

Jeg er så  tullete at jeg må ha duftende roser i rundt meg ute slik at jeg kjenner duften av alt arbeidet jeg har vært alt for syk til å gjort. men gjorde det likevell. Jeg ble heldigvis bare sykere i en liten stund og feber om kvelden. Da jeg ikke greide å gå trinnene i trappa og hadde pauser for å se hvor flinke ungene har vært å vasket rommene sine. Og vi hadde gruppe klem da jeg kom meg opp!!!

Vi bruker gleden over slik små ting for noen, men for oss store viktige steg ut i verden!!!

Jeg har sikker falt ut av poenget mitt for lenge siden og hodet er surrete.

Legg igjen en kommentar

